Hienojen kännykkäkameroiden myötä kuvauksen harrastaminen on kasvanut räjähdysmäisesti. Kännykkäkuvat toimivat myös yritysten somekanavissa, kun pitää saada nopeasti päivitettyä kivoja tilanteita muun muassa Facebookiin ja Instagramiin.
Tässä blogissa saat viisi Studio P.S.V:n helppoa vinkkiä siihen, miten valokuvata hieman parempia kuvia someen. Tällä kertaa vinkit kohdistuvat erityisesti työelämään, mutta ehkä saat niistä apua myös muuhun somettamiseen.
Usein sanotaan, että tärkeintä on tehdä päivityksiä someen – tärkeintä ei ole kuvien laatu. Tämäkin on totta, eikä nopeasti vaihtuvassa uutisvirrassa kannatakaan liikaa hifistellä.
Toisaalta kannattaa muistaa, että kuvilla luodaan mielikuvia. Jos firman tai esim. yhdistyksen somekanavan kuvat ovat pääsääntöisesti tunkkaisia ja kovin amatöörimäisiä, sama leima pakkaa tarttumaan koko siihen organisaatioon, josta kuvat kertovat.
Näillä yksinkertaisilla vinkeillä teet kännykällä kuvaten somekuvista helposti ainakin himpun verran siistimpiä ja kiinnostavampia.
Osa kuvista on lainattu luvan kanssa somesta, osa on omiamme. Viimeistä lukuunottamatta kuvat on kuvattu kännykällä.
1. Valo on valokuvan tärkein elementti – tarkista valon suunta
Pääsääntöisesti myötävalo latistaa, sivulta tuleva valo tuo paremmin kohteen muodot esille. Vastavalo on usein tehokas, mutta varomattomasti käytettynä se aiheuttaa ongelmia. Pimeässä et saa aikaan siistejä kuvia, joskin uusimmissa puhelimissa alkaa olla jo paremmat ominaisuudet hämäräkuvaamiseen.
Esimerkkikuvissa on henkilöitä erilaisissa tilanteissa. Samat valosäännöt soveltuvat myös, kun kuvaat vaikkapa esillepanoja myymälässä.
2. Käytä jalkojasi – mene lähelle
Tyypillisesti tilanteita esimerkiksi yleisötilaisuuksissa kuvataan siltä paikalta, missä kuvaaja sattuu istumaan. Kun lisäksi kännykkäkameran linssi on niin sanottu laajakulmalinssi, kohde jää tällöin kovin kaukaiseksi ja etäiseksi. Zoomaaminen pelastaa jotakin, mutta saattaa huonontaa kuvan laatua.
Kun kuvaat vähänkin tärkeämmissä tilanteissa, esimerkiksi firman someen, mene rohkeasti lähemmäs.
3. Kuvaa kasvoja, älä selkiä
Ihmisen kasvot herättävät aina huomiomme, joten pyri kuvaamaan henkilöitä kasvojen, ei selän puolelta.
4. Viimeistele lopputulos editoimalla
Mikäli kuvausolosuhteet eivät ole parhaat mahdolliset, käytä hetki aikaa lopputuloksen viilaamiseen editoinnilla. Rajaa kuvasta pois turhat asiat, jotka vievät huomiota. Käytä filttereitä, joilla parannetaan kuvan sävyjä. Jos kuvauspaikan valo tekee ihmisistä punakoita, kokeile muuttaa kuva mustavalkoiseksi.
Kuvaa aina useampi otos ja valitse paras someen. Samalla, kun teet tarvittavat editoinnit, voit heittää turhat ruudut roskiin, jolloin ne eivät jää täyttämään puhelimen muistia.
Tarkista myös oikeat kuvakoot ennen kuvien jakamista somessa, jotta ne näkyvät oikein. Googlettamalla esimerkiksi ”kuvakoot Facebook” löydät hyvät neuvot tähän.
5. Selfie ei sovi bisneskuvaksi
Selfiet ovat kivoja somepäivityksissä, ja ne herättävät huomiota ja saavat näkyvyyttä esimerkiksi Facebookissa. Selfie ei kuitenkaan sovellu profiilikuvaksi: selfie on sinusta peilikuva ja kameran laajakulmalinssi läheltä kuvattuna vääristää kasvonpiirteesi.
Se kuva, jota käytät somen profiileissa, käyntikortissa ja yrityksen nettisivuilla, edustaa sinua ja koko yritystäsi. Siksi tämän bisneskuvan tekeminen kannattaa antaa ammattilaiselle. Lisäksi kannattaa käyttää samaa, edustavaa bisneskuvaa kaikissa yhteyksissä – silloin kuva vahvistaa yrityksesi brändiä joka kerta, kun joku sen näkee.
Kun oma aika tai taidot eivät riitä – varaa aika kuvaukseen
Studio P.S.V. ammattivalokuvaajat Reijo Koirikivi ja Noora Slotte auttavat tarpeen tullen kaikissa yrityksesi kuvatarpeissa. Etenkin henkilöitä kuvattaessa kyse on paljon muustakin kuin valokuvaustekniikasta – kyse on hyvin paljon psykologiasta ja luottamuksesta kuvaajan ja kuvattavan välillä
Blogin kirjoitti Studio P.S.V:n markkinoinnista vastaava tj. Raija Tuominen.
Kaikki blogin kuvat viimeistä lukuunottamatta on kuvattu matkapuhelimilla. Kiitos kaikille teille, joiden kuvia sain käyttää blogissani esimerkkikuvina!
Parhaan kokemuksen tarjoamiseksi käytämme teknologioita, kuten evästeitä, tallentaaksemme ja/tai käyttääksemme laitetietoja. Näiden tekniikoiden hyväksyminen antaa meille mahdollisuuden käsitellä tietoja, kuten selauskäyttäytymistä tai yksilöllisiä tunnuksia tällä sivustolla. Suostumuksen jättäminen tai peruuttaminen voi vaikuttaa haitallisesti tiettyihin ominaisuuksiin ja toimintoihin.
Toiminnalliset
Always active
Tekninen tallennus tai pääsy on ehdottoman välttämätön oikeutettua tarkoitusta varten, joka mahdollistaa tietyn tilaajan tai käyttäjän nimenomaisesti pyytämän palvelun käytön, tai yksinomaan viestinnän välittämiseksi sähköisen viestintäverkon kautta.
Asetukset
Tekninen tallennus tai pääsy on tarpeen laillisessa tarkoituksessa sellaisten asetusten tallentamiseen, joita tilaaja tai käyttäjä ei ole pyytänyt.
Tilastot
Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan tilastollisiin tarkoituksiin.Tekninen tallennus tai pääsy, jota käytetään yksinomaan anonyymeihin tilastollisiin tarkoituksiin. Ilman haastetta, Internet-palveluntarjoajasi vapaaehtoista suostumusta tai kolmannen osapuolen lisätietueita pelkästään tähän tarkoitukseen tallennettuja tai haettuja tietoja ei yleensä voida käyttää tunnistamaan sinua.
Markkinointi
Teknistä tallennustilaa tai pääsyä tarvitaan käyttäjäprofiilien luomiseen mainosten lähettämistä varten tai käyttäjän seuraamiseksi verkkosivustolla tai useilla verkkosivustoilla vastaavia markkinointitarkoituksia varten.